Zelfde verbruik, hoger termijnbedrag

Welkom Energie ontvangt veel vragen over het termijnbedrag dat wij in rekening brengen. Een vraag die wij regelmatig ontvangen is “Waarom is mijn termijnbedrag hoger dan bij mijn vorige leverancier met hetzelfde verbruik?” We geven hier graag antwoord op.

Een korte uitleg

Veel van onze klanten hebben vorig jaar of zelfs drie jaar geleden hun vorige energiecontract afgesloten. In deze periode is er voor de klant niet veel verandert in de afname van energie. Veel klanten zijn zelfs minder energie gaan gebruiken. Hierdoor ontstaat het gevoel dat je nu meer betaald voor hetzelfde. Het gevoel is juist. Door alle ontwikkelingen en prijswijzigingen is de rekening voor hetzelfde verbruik hoger. De reden is de prijsstijging van tarieven voor gas, stroom en belastingen.

Prijsstijgingen

  • Per 1 januari is de energiebelasting verhoogd.
  • Huishoudens betalen in 2019 bij gelijkblijvend verbruik 61 euro meer aan belasting op elektriciteit en 101 euro meer aan belasting op gas.
  • Voor iedere elektriciteitsaansluiting (met een verblijfsfunctie) ontvang je jaarlijst een bedrag van de overheid terug. Dit bedrag is met € 51,- verlaagd voor het jaar 2019.
  • De tarieven voor gas en stroom zijn gestegen ten aanzien van vorig jaar.
  • De verhoging van het leveringstarief gas is ongeveer 20%.
  • De verhoging van het leveringstarief stroom is zo’n 30% gestegen. Dit zit vooral in de vermindering van € 51,- teruggave van de overheid.
  • Het komt er op neer dat een huishouden met gelijk verbruik zo’n €170,- meer betaald per jaar.
  • De netwerkkosten zijn iets lager geworden, zo’n €3,- per jaar.

Let op! Het 1e termijnbedrag kan afwijken van het afgesproken bedrag.

Het 1e termijnbedrag kan afwijken van je vastgestelde termijnbedrag. Het bedrag van de eerste termijn wordt bepaald door het aantal dagen waarop wij je in de eerste kalendermaand energie gaan leveren.