Transport en aansluitingen? Hoe zit dat?

We vinden het tegenwoordig heel normaal dat we zelf onze energieleverancier kunnen kiezen. Dat is niet altijd zo geweest. Voor 1 juli 2004 was er geen keuze. Je werd verplicht klant van het energiebedrijf dat bij jouw regio hoorde en dit was ook zo voor de netbeheerder. Vaak was dit hetzelfde bedrijf. Een netbeheerder beheert 1 of meer energienetten. Hij is verantwoordelijk voor de bouw van de netten en het transport van elektriciteit of gas en het onderhoud van jouw energiemeter.

Mag ik een energieleverancier en een netbeheerder kiezen?

We hebben nu als klant een vrije keuze om een energieleverancier te kiezen. Er is geen vrije keuze in het kiezen van een netbeheerder. De regio bepaalt. In elke regio is er een netbeheerder voor gas en een netbeheerder voor stroom.

Wie is mijn netbeheerder?

Per regio is één netbeheerder verantwoordelijk voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit of gas. Hij houdt alle aansluitingen bij en is verantwoordelijk voor de energiemeter. Wil je weten wie jouw netbeheerder voor stroom of gas is? Kijk dan op Eancodeboek.nl

Wat is een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO)?

Om gas en stroom te kunnen ontvangen heb je een netbeheerder en een energieleverancier nodig. Met beide bedrijven sluit je een contract. De aansluit- en transportovereenkomst is jouw contract met de netbeheerder. De ATO wordt gelijktijdig afgesloten met het contract van Welkom Energie. Welkom Energie regelt dit voor jou.

Waar vraag ik een nieuwe aansluiting aan voor gas en stroom?

Heb je nieuwbouwplannen of ga je verbouwen? Vraag je gas en of stroom aansluiting aan op mijnaansluiting.nl. Jouw aanvraag wordt direct aangeboden aan jouw netbeheerder. De netbeheerder neemt contact op met jou over de afhandeling van jouw aanvraag. (Dit kan Welkom Energie niet voor jou doen.)

Hoe kan ik mijn aansluiting laten verwijderen?

Verbruik je geen gas of stroom, of heel weinig? Wordt het pand waar je woont gesloopt? Heb je een alternatief voor gas en stroom?
Dan kun je op jouw energiekosten besparen door de aansluiting op te zeggen. Stel als eerste Welkom Energie op de hoogte. De opzegtermijn is 30 dagen. Welkom Energie zegt voor jou de aansluit- en transportovereenkomst op bij jouw netbeheerder.
Neem voor vragen over bijvoorbeeld tarieven contact op met jouw netbeheerder. Weet je niet wie jouw netbeheerder is? Kijk in het Eancodeboek.

Energie meters

Een energie meter vind je in de meterkast. De meter meet het energieverbruik in jouw huis. Op de meter zit een telwerk. Hiervan kun je de meterstand aflezen.

Dubbele meter

Heb je een meter met meer telwerken dan heb je een dubbele meter. Als je deze meter hebt kun je een contract voor dag- en nachtstroom afsluiten bij Welkom Energie.

Slimme meter

De slimme meter is een nieuwe energiemeter. Het is een energiemeter die jouw oude meters voor gas en stroom vervangt. De slimme meter geeft de meterstanden voortaan op afstand aan de netbeheerder door. Dit doet de meter elke twee maanden. De netbeheerder stuurt de gegevens door naar Welkom Energie. Om de twee maanden ontvang je van Welkom Energie een overzicht van jouw energieverbruik en een schatting van de kosten. Op deze manier heb je meer inzicht in je verbruik en is het makkelijker om energie te besparen.