MVO voor dummies

Steeds meer consumenten zien het belang in van eerlijke handel en aandacht voor het milieu. Daarom kiezen ze bewust voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
MVO

De wereld is in beweging. Zij bruist, borrelt en sist. Is het echt nog maar 10 jaar geleden dat dierenwelzijn iets was voor een handvol fanatieke gekkies? In een paar jaar tijd is de stemming helemaal omgeslagen. Dat geldt ook voor zaken als groene stroom, duurzame kleding of schone auto’s. Steeds meer consumenten zien het belang in van eerlijke handel en aandacht voor het milieu. Daarom kiezen ze bewust voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

People, Planet, Profit

MVO betekent dat er een goede balans is tussen People, Planet en Profit. Als je betaalbare kleding van duurzaam katoen ontwerpt, maar je besteedt de productie ervan uit aan een fabriek die slecht omgaat met zijn medewerkers, dan ben je als bedrijf nog steeds niet erg maatschappelijk verantwoord bezig. De kunst is om met alle 3 P’s rekening te houden en dat betekent nogal wat.

Goed bezig of marketingtruc?

Bovendien blijft het voor consumenten moeilijk in te schatten of een bedrijf écht maatschappelijk verantwoord bezig is of het alleen als slimme marketingtruc inzet. Hoe weet jij nou zeker of die chocolade écht slaafvrij is gemaakt of dat je smartphone stiekem toch geen giftige stoffen bevat? Het hele productie- en logistieke proces zit zo ingewikkeld in elkaar dat je dat als consument nooit helemaal kunt overzien. Toch zul je keuzes moeten maken. Tony Chocolonely is misschien niet 100% slaafvrij, maar ze komen wel een heel eind. En die smartphone? Je hoeft echt niet elk jaar een nieuwe te kopen. Wacht gewoon tot je oude helemaal op is. Dat is sowieso beter voor het milieu.

Maatschappelijk Verantwoord Consumeren!

Laten we ook weer niet teveel van bedrijven verwachten. Ook zij kunnen het klimaatprobleem, de eenzaamheid onder ouderen of andere issues van deze tijd niet oplossen. Bovendien zijn ondernemers ook maar mensen. Zolang er vraag is naar goedkope plofkip, zal die ook in de schappen liggen.

Een betere wereld begint bij jezelf. Alles wat je draagt, eet, gebruikt, doet of laat heeft impact op de wereld en de mensen om je heen. Elke keer dat je je portemonnee trekt, kun je een verschil maken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat hand in hand met verantwoord consumeren. Bedrijven, organisaties en klanten: samen bepalen we hoe de toekomst eruit gaat zien. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, dan komen we er wel!