Maatschappelijke verwondering

Directeur Jaap Bakker van Welkom Energie schrijft een brief over maatschappelijke thema's naar Jörgen Raymann. Gaat Jörgen terugschrijven?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Jörgen en Jaap

Almere, 1 april 2021

Beste Jörgen,

Ik heb het snode plan opgevat om maar eens een bekende Nederlander aan te schrijven. Niet als 1 april grap maar als serieuze poging om te leren begrijpen waarom mensen reageren zoals ze reageren.

Ik ben de chef van een energiebedrijf en we groeien lekker. Met de groei van klanten groeit automatisch ook de hoeveelheid mensen mee die wat van je vinden. En daar kan ik mij over verbazen; er zijn blijkbaar hele hordes mensen die een mening hebben zonder zich iets aan te trekken van sociale conventies of feiten.

Er bestaan mensen die maar 1 ding belangrijk vinden en dat is de grote IKKE. Daarbij mag alles in de wereld kapot gaan zolang zij maar hun ding krijgen en kunnen doen wat hun impulsen maar ingeven. Ook hebben ze allang niet meer in de gaten wat ze kapot maken of wie ze kwetsen. En ze schuwen de inzet van de online boodschap niet als chantagemiddel om hun eigen verantwoordelijkheid te verbloemen; “ik heb iets fout gedaan maar de regels gelden niet voor mij en als ik mijn zin niet krijg schrijf ik een rotverhaal over jou op internet.”

Gelukkig is er nog steeds een grote meerderheid die wel snapt dat we met ons allen de wereld leefbaar moeten houden. Dat is alleen wel een zwijgende meerderheid met een paar mooie uitzonderingen; mensen die het leuk vinden om je te complimenteren. En daar word ik dan weer blij van.

De slechtste uitvinding van deze eeuw vind ik de optie dat je in Facebook iets anders dan een like kunt toevoegen. Tot die tijd was Facebook een knuffelbaar platform waarin je alleen een duimpje omhoog kon geven; altijd vrolijk en het maakte je altijd blij. De introductie van het boze gezichtje heeft afbreuk gedaan aan de visie van Facebook waarmee het ooit begon. Van mij mogen ze het er weer uit halen en kunnen we alleen nog maar vriendelijk naar elkaar zijn.

Ik belde laatste een klant die bij elke post van ons een boos gezichtje plaatste. Ik vroeg hem waarom hij dat deed en het bleek dat er iets niet goed gegaan was bij zijn jaarafrekening. Toen ik hem de vraag stelde waarom hij niet gewoon even had gebeld bleef het even stil: “Dat had ook gekund ja” was zijn antwoord.

Ik kan me indenken dat jij als publiek figuur ook regelmatig belaagd wordt met meningen. Hoe ga je daar mee om? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Groeten, Jaap Bakker

Lees ook eens “Het chagrijn slaat toe