Lieve mevrouw….

In dit artikel willen we uitleggen waar onze benaderwijze vandaan komt en waarom we in sommige emails je adresseren met ‘Lieve’.

De meeste mensen valt het niet op of besteden er minder dan een seconde hersencapaciteit aan. Anderen krijgen een glimlach op het gezicht en nemen de moeite om ons een complimentje te sturen over de benaderwijze. We zijn altijd heel blij met complimentjes!

Er zijn ook mensen die in een volledige staat van zelfontbranding schieten. Dat leidt dan tot een negatieve online beoordeling of een klacht. Ze vinden het badinerend of ronduit onprofessioneel.

Maar we hebben heel bewust en na veel nadenken voor deze benaderwijze gekozen en hij is onderdeel van onze huisstijl. We hebben alle teksten en contracten van verschillende energiebedrijven onder de loep genomen. Daarin viel op dat de aanspreekvorm en tekst erg onpersoonlijk was. Dus dat hebben we anders aangepakt.

In een maatschappij waarin een duidelijke verharding merkbaar is hebben we een zachte aanspreekvorm ingebracht. Zie het even als een tegenhanger van deze trend. Het idee is dat als je aardig doet je ook aardig behandeld wordt. We mogen wel wat aardiger voor elkaar zijn.

In het Engels word je aangesproken met ‘Dear’ dat één op één vertaald wordt naar ‘Lieve’. De Engelse variant wordt als volkomen normaal beschouwd en in zakelijke communicatie als zeer professioneel ervaren. Waarom in het Nederlands dan niet?

In ons Calvinistische Nederland is het uiten van emoties niet gebruikelijk. We hielden onze teksten sober en adresseerden elkaar met gepaste afstand. Bij de overheid is dat verder ontspoord tot ambtelijk taalgebruik en in zakelijke correspondentie heeft dat verder zijn weg gevonden. Zo langzamerhand is dat de norm en zijn we de betekenis van die ambtelijke aanspreekvormen vergeten.

Bij Welkom Energie vinden we dat we verbinding moeten zoeken met de mensen om ons heen. We moeten ons taalgebruik daar op aanpassen. En dat hebben we gedaan door onze klanten aan te spreken als een goede kennis in plaats van een onpersoonlijk object. En deze communicatie vind je ook terug bij onze customer service.

Wat kan er op tegen zijn dat we aardig tegen je zijn? Niets toch? Zouden we allemaal meer moeten doen!

Welkom geschenk

3 jaar Welkom

Groene stroom & Groen gas
  • Scherp tarief
  • Veilige keus
  • Sociaal verantwoord
Populair