De energierevolutie

In de energiebranche verandert nog te weinig, we hebben behoefte aan de energierevolutie. De prijzen op dit moment zorgen al voor de eerste stap.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

De kranten staan er vol mee en de vergelijkingssites struikelen over elkaar heen om duidelijk te maken dat je moet overstappen. De energierevolutie maakt weer een stap vooruit. Maar kan het zo blijven zoals het is?

De prijzen op de gasmarkt zijn historisch laag en je kunt bijna niet goedkoper je nieuwe energiecontract afsluiten. En ja, het is ook echt een goed moment. Het is zelfs een goed idee om je contract voor langere termijn vast te leggen tegen deze prijzen want de kans dat het duurder wordt neemt toe.

Maar welk effect heeft de concurrentie op de energiemarkt eigenlijk? Al jaren wordt de klant verleid met bonussen en kadootjes. Om die reden is een eenjarig contract het meest aantrekkelijk want daar pak je de hoogste bonus. Hoe kan dat dan?

De bonus betaal je natuurlijk zelf, en niet zoals een vergelijkingsdirecteur bij Radar zei “Deze bonussen komen uit de marketingbudgetten van de energieleveranciers”. En dat is logisch want een bedrijf dat winst maakt geeft geen geld zomaar weg.

Maar stel nou eens dat heel Nederland elk jaar overstapt, is het systeem van bonussen dan nog haalbaar? Nee, uiteraard niet want elk energiebedrijf profiteert van de mensen die dat niet doen. Alleen de actieve slimmeriken kunnen op dit moment nog goede zaken doen.

In de Telecombranche is men al een stap verder; de contracten moeten een gezonde marge hebben en kadootjes mogen niet in de abonnementen worden verdisconteerd. Je betaalt dus je telefoon zichtbaar en duidelijk zelf. Ik denk dat we daar ook naartoe gaan.

Concurrentie op prijs is niet vreemd en zal altijd blijven in de energiebranche. Als je de kosten laag houdt, slim inkoopt en intelligente marketing inzet dan kun je op prijs scherp de strijd aangaan met je branchegenoten. En als consument heb je dan en duidelijke keus.

De prijsconcurrentie heeft nog wel een heel vervelend effect: we stellen milieu ondergeschikt aan de kosten die we maken. In een recent onderzoekje hebben we gezien dat meer dan 80% van de mensen niet bereid is om extra te betalen voor Nederlandse zonne-energie.

Onderzoek onder bezoekers van Welkom Energie

Ik denk persoonlijk dat daar een verandering in tactiek nodig is om de concurrentie helder te maken en de klant een expliciete keuze voor de groenheid van zijn energie te geven. Nu nog is Nederlandse zonnestroom duur maar zodra er mee beschikbaar is kan de prijs omlaag. Tot die tijd is er veel buitenlandse wind- en zonnestroom op de markt. Ik opteer daarbij voor een standaard energiecontract met een verplichte keuze voor vergroening.

En laten we kappen met de bonussen, het past niet bij de stappen die we voorwaarts moeten maken om onze wereld te beschermen. Energie is een niet-onderscheiden product dus laten we gewoon goede tarieven hanteren en de service en meerwaarde het concurrentieverschil laten zijn. Maar zolang we de hele branche niet verandert, verandert er bij ons ook niets. Niet helemaal niets, maar kleine stapjes. Daarom bieden we nu al de upgrade naar Nederlands zon op al onze contracten.