De a-sociale media

Directeur Jaap Bakker van Welkom Energie correspondeert met Jörgen Raymann over maatschappelijke thema's. Dat levert leuke inzichten en humoristische standpunten op.
Jörgen en Jaap

Almere, 14 april 2021

Beste Jaap,

Welkom in de wereld van succes, en daarmee welkom in de wereld van de ‘a-sociale’ media. Catherine Keyl vertelde mij nadat ik mijn eerste ‘valse’ recensie had verkregen: ‘Lieve Jörgen, wat je ook doet, 50% van de mensen zullen je niet mogen. Concentreer je op hen die jou wel je succes gunnen.’ Feit is: hoe meer succes, hoe meer mensen jou dit niet zullen gunnen.

Vroeger als je ontevreden was over de worst van de Hema, dan schreef je een boze brief. Je moest vanwege de
schrijffouten een paar keer opnieuw beginnen, waardoor de woede al wat minder was. Daarna moest je dan ook nog de energie opbrengen om naar het postkantoor te gaan en een zegel te kopen – dit was vaak te veel gevraagd, voor die ene gratis worst die je toegestuurd zou krijgen als je geluk had.

Tegenwoordig hebben wij de ‘a-sociale’ media, waardoor ieder individu alles meteen ongefilterd met taalfouten en al maar kan posten op het internet. Wij leven in een tijd waar we vooral heel erg bewust zijn van onze rechten, de plichten die wij hebben m.b.t. goed burgerschap gelden vooral voor de ander. Het is voor toetsenbord-terroristen ook heel makkelijk om anoniem vanuit je zolderkamer de hele wereld te bedreigen. Maar weet je dat er heel veel woede vanwege persoonlijk falen onder ligt, dat geprojecteerd wordt op anderen met succes.

Het lijkt alsof wij vergeten zijn dat verantwoordelijkheid nemen, hoort bij het leven. Door anderen de schuld te geven van wat er fout gaat in je leven, kun je deze verantwoordelijkheid lekker opzij schuiven. Door te dreigen en anderen
angst in te boezemen, kun jij je toch nog goed voelen op 3 hoog achter. Tot je natuurlijk gepakt of ‘exposed’ wordt, dan komen de zielige verhalen naar boven.

Kortom Jaap, trek je niet te veel aan van de negatieve energie van mensen. De groei van jullie bedrijf geeft aan dat jullie het goed doen. Mensen zullen daar hoe dan ook een mening over hebben en hun mening is zeker niet jouw verantwoordelijkheid. Zoals de filosoof Dirty Harry ooit zei: Opinions are like assholes, everybody has one.

Nog een ding Jaap, terwijl ik mijn hond uitliet op 2e Paasdag kwam ik midden in een sneeuwstorm terecht, in april! Terwijl ik door de sneeuw baggerde vroeg ik mij af hoe men klimaatverandering nog in twijfel kan trekken. Hoe zie jij dat?

Groeten, Jörgen Raymann

Lees ook de brief van Jaap hiervoor “Maatschappelijke verwondering

Het antwoord op deze brief vind je hier.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp