Algemene voorwaarden

Dit zijn de algemene voorwaarden van Energie Nederland. Deze maken altijd onderdeel uit van al onze overeenkomsten. De voorwaarden zijn in begrijpelijke taal en de standaard voor energieleveranciers in Nederland.

Voor elk contract gelden ook contractvoorwaarden. Deze worden met je leveringsovereenkomst meegestuurd. Daarin staat onder andere informatie rondom betaling en opzegging.

Kijk ook gelijk even naar de Actievoorwaarden die van toepassing zijn op je contract. Je krijgt ze per email meegeleverd wanneer je klant wordt maar we hebben ze ook hier voor je staan.

Mocht je nog vragen hebben, kijk dan eerst bij onze veelgestelde vragen op de website. We hebben ze hieronder nog even voor je neergezet.

Voorwaarden (7)

Ben je overgestapt naar een andere leverancier maar heb je daar spijt van? Lees dan even verder wat je kunt doen. Het meest eenvoudige is snel reageren, binnen 14 dagen.

Na het sluiten van een overeenkomst via telefoon, internet of straatverkoop heb je altijd een bedenktermijn. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Je hebt 14 dagen de tijd om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden. Welkom Energie stuurt u bij het aangaan van een overeenkomst altijd een modelformulier voor herroeping mee. Dat hoort elk energiebedrijf te doen.

Buiten de 14 dagen termijn? Lees dan verder wat je nog meer kunt doen.

1. Neem eerst contact op met het nieuwe energiebedrijf

Je oude energiebedrijf moet een melding van het nieuwe energiebedrijf accepteren. Ga daarom met je klacht naar het nieuwe energiebedrijf. Vraag of ze het probleem voor je willen oplossen.

2. Maak bezwaar bij het energiebedrijf

Bent je niet tevreden over de reactie van het energiebedrijf? Dan moet je een bezwaar indienen. Wij raden je aan om eerst de algemene voorwaarden van het energiebedrijf te lezen. Hierin staat hoe je een bezwaar kunt indienen en binnen welk termijn je dit moet doen. In het algemeen gaat een bezwaar indienen zo: je stuurt een aangetekende brief aan het energiebedrijf. Je hebt dan een bewijs dat je de brief hebt gestuurd. In de brief schrijf je de volgende informatie:

  • dat je niet wilt dat je wordt overgezet naar het nieuwe energiebedrijf. Of als je al bent overgezet: dat het energiebedrijf je terug moet zetten naar je oude energiebedrijf.
  • dat je de termijnbedragen van het nieuwe energiebedrijf niet gaat betalen omdat er volgens jou geen overeenkomst is;
  • wanneer je een reactie van het energiebedrijf wilt. Bijvoorbeeld binnen vier weken. Het energiebedrijf moet dan een beslissing nemen en die zo snel mogelijk aan je laten weten.

Stuur de brief ook naar je oude energiebedrijf. Zet in de brief dat het bedrijf geen eindafrekening moet sturen.

Bewaar kopieën van alle brieven die je stuurt. Schrijf de namen op van de mensen met wie je gesproken hebt en wat je hebt afgesproken. Als je ongewenst overgestapt bent na een telefonisch verkoopgesprek, vraag dan of er bandopnames zijn en of je deze opnames kunt krijgen.

Heeft dit antwoord je geholpen?
8
3

Als je een contract met een vaste looptijd bent aangegaan dan zit je daar in eerste instantie aan vast voor de looptijd die je hebt afgesproken. Simpel gezegd is het toch “afspraak is afspraak”. Je kunt niet zomaar je contract opzeggen.

Er kunnen natuurlijk goede redenen zijn waarom je contract annuleren nodig is. Daar moet je dan wel een opzegvergoeding voor betalen, in de volksmond een boete.

Die opzegvergoeding is wettelijk vastgesteld op een maximum. Dat is als volgt door de Autoriteit Consument en Markt bepaald:

ContractduurResterende looptijdMaximumbedrag
1 jaar< 1 jaar€ 50
> 1 jaar< 1,5 jaar€ 50
1,5 – 2 jaar€ 75
2 – 2,5 jaar€ 100
> 2,5 jaar€ 125

Wel is het zo dat de voorwaarden van je cashback of welkomstgeschenk zeggen dat je daar dan geen recht meer op hebt. Hou daar dus ook goed rekening mee als je denkt aan je contract opzeggen.

Heeft dit antwoord je geholpen?
0
0

Iedereen kan onverhoopt in een tijdelijke situatie belanden waarin het lastig is om aan je betalingsverplichtingen te voldoen. Voor tijdelijke financiële problemen bieden we als mogelijkheid een betalingsregeling.

Voorwaarden voor een betalingsregeling

Wil je in aanmerking komen voor een betalingsregeling dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. We zetten de voorwaarden even op een rijtje voor je:

  • Een regeling loopt maximaal 6 maanden.
  • De minimale betaling per keer bedraagt € 100,-.
  • Er wordt altijd de verschuldigde rente in rekening gebracht.
  • Je betaalt de termijnen van je betalingsregeling altijd zelf, via iDEAL. Betaling van de eerste termijn geldt juridisch als acceptatie van de betalingsregeling.
  • Als je een termijn van je betalingsregeling niet op tijd betaalt, wordt de regeling onmiddellijk stopgezet.
  •  Alle vorderingen worden overgedragen aan het incassobureau en je overeenkomst wordt ontbonden.

Hulp bij betalingsproblemen

Kom je niet in aanmerking voor een betalingsregeling en lukt het niet om de factuur te betalen? Schroom niet en neem contact met ons op en vraag om hulp. We kunnen dan samen op zoek naar een passende oplossing. Het is belangrijk dat je dit zo snel mogelijk doet. Hoe langer je wacht hoe duurder het wordt. Dat is toch zonde?

Heeft dit antwoord je geholpen?
1
0

Heb je een betalingsachterstand? Dan stopt de energielevering niet zomaar. Neem altijd contact op als je betalingsproblemen hebt. Je wil toch niet afgesloten worden? Bekijk hier ons incassotraject. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

  1. Je ontvangt een rekening. Die moet je binnen 14 dagen betalen.
  2. Je ontvangt een herinnering. Hebben we na 14 dagen nog niet het (volledige) bedrag ontvangen? Dan ontvang je een betalingsherinnering. Je hebt daarna 14 dagen de tijd om alsnog zonder bijkomende kosten te betalen.
  3. Je ontvangt een aanmaning. Heb je de herinnering niet binnen 14 dagen betaald? Welkom Energie stuurt een aanmaning. De aanmaning is niet gratis. Wij brengen incassokosten in rekening. De hoogte van de incassokosten zijn €15,- De aanmaning moet binnen 7 dagen betaald worden.
  4. Je ontvangt een ingebrekestelling. Heb je voor de vervaldatum van de aanmaning het (volledige) bedrag nog niet betaald aan Welkom Energie? Dan ontvang je een ingebrekestelling. Wij berekenen conform de wettelijke staffel BIK de incassokosten in rekening. De hoogte van deze incassokosten wordt bepaald door het openstaand saldo. De incassokosten bedragen tot 15% van het aan Welkom Energie verschuldigde bedrag met een minimum van €40,-. De betalingstermijn is 10 dagen.
  5. Einde levering. Hebben wij na de betalingstermijn van de ingebrekestelling het bedrag nog niet ontvangen? Dan geven wij dit aan de netbeheerder door en gaat de netbeheerder over tot afsluiten. Als de netbeheerder afsluit kun je geen gebruik meer maken van gas en stroom.
  6. Overdracht van jouw dossier aan een extern incassobureau. Ondanks einde levering moet het aan Welkom Energie verschuldigde bedrag alsnog betaald worden. Het incassobureau zal je hierover informeren. Lees ook hier hoe we daar mee omgaan.
  7. Betalingsachterstand melden. Welkom Energie is verplicht om jouw betalingsachterstand te melden bij jouw gemeente. Zij kunnen eventueel schuldhulpverlening aanbieden.

Heraansluiten

Als je fysiek bent afgesloten moet de netbeheerder langskomen om je opnieuw aan te sluiten; heraansluiten. Heraansluiten is kostbaar. Afhankelijk van waar de afsluiting heeft plaatsgevonden (binnen, buiten of ondergronds) kan het heraansluiten zo tussen de € 150,- en €1500,- kosten. De netbeheerder bepaalt de tarieven voor een heraansluiting.

Heeft dit antwoord je geholpen?
0
2

Allereerst onze welgemeende condoleances. De impact van een overlijden in je familie is niet alleen het verlies maar de afhandeling daarna is heel ingrijpend. Voor het energiecontract zullen we je proberen zo soepel mogelijk te helpen.

In de algemene voorwaarden staat dat overlijden een ontbindende voorwaarde is. Je kunt het contract kosteloos opzeggen. Daarvoor hoef je alleen maar een email te sturen naar onze supportdesk met een kopie van de overlijdensakte en wij zullen per direct het contract stopzetten en de eindafrekening opmaken.

Eindafrekening opmaken?

Ja, met het stopzetten van het contract is nog niet alles geregeld. Wij zullen bij de beëindiging de eindafrekening opmaken aan de hand van de laatste meterstanden. Er kan dus teveel of te weinig betaald zijn en dat verschil kan in de nalatenschap afgewikkeld worden. Een sterfgeval in je familie is heftig in alle opzichten. We zullen je zo goed mogelijk adviseren als je vragen hebt.

Nog even dit….

Het energiecontract is aan het huis of appartement gekoppeld. Als het een huurhuis betreft is de datum van de beëindiging gelijktijdig met het einde van het huurcontract. Is het een koophuis dan is het aan te raden om het energiecontract pas bij verkoop en overdracht te beëindigen.

Heeft dit antwoord je geholpen?
3
1

Het kan voorkomen dat je het contract op een andere naam wilt zetten. Dat kan bijvoorbeeld omdat het pand een nieuwe bewoner heeft of omdat je getrouwd bent of gaat samenwonen (gefeliciteerd!). Je kunt in dat geval het beste even contact opnemen met de Support van Welkom Energie.

Er zijn namelijk veel uitzonderingen en voorwaarden waardoor we dat niet zomaar kunnen doen Zo moet je ons bijvoorbeeld opnieuw machtigen voor de incasso van het voorschotbedrag.

Heeft dit antwoord je geholpen?
2
1

Cashback betekent letterlijk “geld terug” in het Engels. Andere woorden voor  Cashback zijn welkomstkorting, welkomstpremie of Energie tegoeden. Concreet betekent het dat Welkom Energie jouw als nieuwe klant een  korting cadeau geeft. Welkom Energie heeft wel voorwaarden waar je aan moet voldoen om het volledige bedrag aan cashback te ontvangen op jouw 1e jaarnota.

Voorwaarden Cashback

  • Je bent een nieuwe klant van Welkom Energie
  • Je neemt gas en stroom af voor de periode van minimaal 1 jaar
  • Je betaald automatisch omdat je Welkom Energie goedkeuring hebt gegeven om maandelijks te incasseren
  • Per adres kun je slechts een keer gebruik maken van de cashback.
  • Als je onverhoopt binnen een jaar vertrekt dan kunnen we de cashback niet verrekenen op de jaarnota en betalen we de cashback niet uit.
  • Is er sprake van een betalingsachterstand, dan vervalt het recht op de cashback.
  • Heb je meer dan één betalingsherinnering, aanmaning en/of stornering per jaar, dan vervalt het recht op cashback

Heeft dit antwoord je geholpen?
7
3

Load More

Welkom geschenk

3 jaar Welkom

Groene stroom & Groen gas
  • Scherp tarief
  • Veilige keus
  • Sociaal verantwoord
Populair